Varför väljer Fairtrade-märkta produkter?

VAD GÖR DU FÖR MILJÖN

Varför väljer Fairtrade-märkta produkter?

Välj Fairtrade-märkta produkter och skapa förutsättnigar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor.
À€
• Odlare och anställda får förbättrade ekonomiska villkor
• Premier till investeringar i lokalsamhälle och verksamhet
• Barnarbete och diskriminering motverkas
• Demokratin och organisationsrätten främjas
• Miljöhänsyn och ekologisk produktion främjas
À€
Idag finns det ett brett utbud av Fairtrade-märkta produkter att välja ur, t ex kaffe, te, kakao, drickchoklad, chokladkakor, bananer och annan färsk frukt, juice, ris, quinoa, glass, socker, müsli, snacks/godis och honung. Dessutom går det att köpa Fairtrade-märkt vin, rosor, bollar, och produkter som innehåller Fairtrade-certifierad bomull.
À€
Fairtrade är en oberoende produktmärkning och din garanti för att en produkt uppfyller internationella Fairtrade-kriterier. Fairtrade Sverige är den svenska representanten i Fairtrade International.
À€
Fairtrade är vårt internationella namn för de värden som också representeras av och förmedlas genom namnet Rättvisemärkt.
À€Läs mer
Nedan kan du lära dig mer om hur Fairtrade är organiserat i Sverige samt vilka som står bakom Fairtrade. Det finns också information här om hur en organisation går tillväga för att bli medlemsorganisation i Föreningen för Fairtrade Sverige. Använd menyerna för att navigera alternativt klicka nedan.

2012-03-28 08:25:16